Biliyordunuz, ama hatırlatalım: E-ticaret siteleri için ufak strateji önerileri

Ülkemizdeki e-ticaretin sahip olduğu pazar payı 40 milyar liranın üzerine çıkmasıyla, bireysel veya kurumsal birçok seçim artık e-ticaret üzerine yapılmaya başlandı.

Özellikle 2014 senesi sonrasında; her yıl için %30’lara varan büyüme hızı iştah kabartan bir detay olarak karşımızda duruyor. Son dönemlerde, her ne kadar özellikle büyük e-ticaret sitelerinin kapandığı haberlerini alsak da, bu alanda büyümenin küresel durgunluk sonrasında hız kesmeden devam edeceği aşikâr.

Kişilerin girişimcilik maceralarından tutunda, firmaların rekabet ortamında internetten daha fazla kitleye ve satış hacmine ulaşması için
e-ticaret her zamankinden daha çok göz önünde. Peki, artan bu rekabet ortamında sadece e-ticaret sitesi açarak amaçlarınıza ulaşabilir misiniz? Maalesef hayır! Çünkü artık semtinizdeki veya ilçenizdeki rakiplerinizden daha çok rakibiniz var. Daha çetin bir mücadele sahasına giriyorsunuz.

Bu aşamada, firmaların ve kişilerin kendi e-ticaret stratejilerini geliştirmeleri son derece önemli hal alıyor.

Oluşturulacak stratejilerde, bütçenizin en faydalı şekilde kullanılması ve maksimum olumlu geri dönüş alabilmesi elbette önceliğimiz. Peki, bu konuda yine internetin nimetlerini nasıl kullanabiliriz?

Kullanabilmeniz için hazırladığımız bu içerikte, sizlere aslında boş yere kürek çekmeden hırs, sermaye ve şansınızı en iyi şekilde değerlendirebilmeniz için önerilere yer vereceğiz. O yüzden, her ne kadar genel e-ticaret siteleri için öneriler gibi görünse de daha lokal hedefler içinde önerileri bulabilirsiniz.

Not: İçeriğimizde, teknik avantaj sağlayacak konulardan ziyade, daha çok genel satış ve pazarlama stratejileri konusunda açıklamalar yer almaktadır. Teknik avantaj sağlayacak, özellikle modül, eklenti veya alt yapı önerileri sonraki konularımızda yer alacaktır.

Hedef kitle tespiti

Özellikle e-ticaret sitelerinde, genel dışında eğer satış amacı güdüyorsanız hedef kitlenizin daha dar ve elit bir kesim olduğunun farkında olmanız gerekir. Örneğin; güzellik ve bakım ürünleri satışı yaptığınız sitenizde, ürünlerinizi günlük kullanım potansiyeli olan bir kitleye tanıtmak sizler için daha avantajlı olacaktır. Sadece cinsiyet olarak değil, hedef kitlenizin günlük kullanımdaki ürün tercihlerine, alışveriş sıklıklarına kadar detaylı bir planlama ve araştırma bu stratejilerinizin oluşturulmasında dip not olarak değerlendireceğiniz verilerdir.

Hedef kitleniz kimler?

Bu soruyu objektif olarak sormalı ve yanıtlamalısınız. “ Bu ürünü herkes kullanır, herkesin ihtiyacı var.” gibi teselli bir tutum içerisinde olduğunuz sürece, reel hedef kitlenizi tespitte bir hayli zaman kaybedebilirsiniz. O yüzden, daha çok lokal bir web sitesi sahibiyseniz, hedeflerinizi daraltarak iyi bir başlangıç oluşturmalısınız. Tek ürün veya en fazla 2-3 ürün grubuna sahip bir e-ticaret sitesi sahibiyseniz, bu açıdan zaten biraz avantajlı konumdasınız. Tespitleri doğru yaptığınız sürece, hedefinize ulaşma konusunda çok büyük sıkıntılar yaşamayacağınızdan eminiz.

En çok ilgi çeken ürün

Ürün sayfalarınız arasında gezinirken, en çok hangi ürün ziyaretçi çekiyor? Google Analytics tarzı istatistik verileri kolaylıkla bulabileceğiniz web servislerini kullanabilirsiniz. Bu sayede, hem stok kontrollerinizde hangi ürünlere ağırlık vermek gerektiğiniz, hangi ürünün satış performansının ziyaret oranıyla tutumlu olduğunu görebilirsiniz. Fiyat değerlendirmesi, tercih değerlendirmesini de bu şekilde yapabilirsiniz.

Bu tarz özellikleri, gelişmiş e-ticaret sistemlerin teknik özellikleri arasında da bulabilirsiniz. Alt yapınız üzerindeki geliştirmeleri de bu şekilde yapabilir veya yaptırabilirsiniz.

Örnekten gidelim:  Güzellik ve bakım ürünleri!

Bu tip bir web sitesi, hedef kitlesi dar bir e-ticaret sitesi olsa da rekabetin en yoğun olduğu alanlardan birinin oluşu hiçbir zaman akıldan çıkarılmamalı. Birçok alternatif arasında, kendinizi nasıl sıyırıp ön plana çıkarabilirsiniz?

Hedef kitlenizin bayan ağırlıklı ve bakımına özen gösteren bir karakter özelliği var. Bu konuda hepimiz hem fikiriz. Peki, bu alanda en hızlı paylaşım ve aktif kitle nerelerde yer alıyor?

Sosyal medya!  Özellikle günün büyük zamanını geçirdiğimiz sosyal medya platformlarından bir tık daha filtre uygularsak; sizler için en doğru seçimin İnstagram olduğunu söylemek yanlış olmaz.

Butik satış mantığının hızla geliştiği sosyal medya mecralarından biri olan İnstagram üzerinden, oluşturacağınız sayfanızı aktif bir şekilde kullanabilir, müşteri ve ziyaretçi mesajlarına hızlı dönüşler sağlamak sizin açınızdan son derece önemli bir avantaj sağlayacaktır. Aynı zamanda, takipçilerinizin sizler için “ daimi müşteri “ potansiyeli taşıdığını unutmamalısınız.

Özel günleri atlamayın

Kampanya ve promosyonların tavan yaptığı özel günlerin, e-ticaret sitelerinin satışlarını arttırma amacı için çok değerli vakitler olduğunu hepimiz biliyoruz. Bu günlere özel kampanyalarınızda, özellikle satış hacminizi arttıracağına inandığınız ve ilgi çekici ürünlerde, sepette indirim uygulaması sayesinde müşterilerinizi memnun edebilirsiniz. Bu tarz uygulamalarda, kesinlikle sepette indirim özelliğini kullanmanız önemli. Genel olarak ürün fiyatlarının standart gözükmesi, sepette indirim ibaresi sayesinde ayrıca pozitif alıcı psikolojisi oluşturacağını unutmamalısınız. Özel gün indirimleri, özellikle sosyal medya hesaplarınızın takipçilerine bir – iki gün öncesinden bilgisi verildiğinde sizler için daha verimli geçecektir.

Kargo promosyonu her zaman avantajdır

Bilindiği üzere, alışverişlerde özellikle kargo ile teslimatın alıcılara ekstra maliyeti oluyor. Bazı e-ticaret sitelerinde, belirli tutarın üzerindeki alışverişlerde kargo ücretinin alıcıya yansıtılmaması da son derece önemli bir strateji olarak görünüyor. Bunu, kendi e-ticaret siteleriniz içinde uyguladığınızda rekabet ortamında size külfet gibi görünse de, “ sürümden kazanma” anlayışı sayesinde, hızlı ve devamlı sirkülasyon oluşturmanız açısından göz ardı edilmemesi gereken bir konu.

Canlı Destek –Her müşteri reyonlarda sorumlu arar

Aslında geleneksel alışveriş alışkanlıklarımızın, dijital ortamda da vazgeçilmez olduğunu unutmamalıyız. Ürün araştırması için dahi olsa, karşısında canlı bir moderatör gören potansiyel müşteri için bu artı avantajdır site için. Hem yönlendirilmesinde, hem site işleyişindeki detaylar konusunda yardımcı olan bir canlı destek varlığı sonraki ziyaret ve olası alışverişlerde gerçekten uzun vadeli iyi bir strateji örneğidir.

Organik bağları koparmayın – Bülten ve SMS Bildirimleri

Sitenizden daha önce alışveriş yapmış kişilerle, bir şekilde iletişim kanallarını sürekli aktif ve açık tutmanız sürekliliğiniz altın bir kural. Opt-in ( İstek üzerine katılım ) listelerinize yapılacak bildirimler ile gelişmeleri ve indirimleri müşterilerinizle paylaşacak bu altın kuralı uygulamanız açısından son derece önemli.

Evet, çoğunu zaten biliyordunuz. Çoğunu da burada hatırladınız. Amacımız, bilinenleri bir arada toparlayarak hem pekiştirmek, hem de önemi konusunda her maddeye ayrıca dikkat çekmekti.

E-ticaret sitelerinin rekabet ortamı, günden güne gelişen ve büyüyen bir dünyanın hiç bitmeyecek varlık sebebidir. O yüzde, ayak uydurmak ve uyum sağlamak adına tüm gelişmeleri takipte kaldığınız sürece, birkaç adım ileride olanlar içinde olmanız kaçınılmaz.

Gözden kaçan, ya da ilk etapta umursanmayan her küçük nokta sonradan büyük sorunlar olarak size dönüş sağlayacaktır. O nedenle, üzerinden geçtiğiniz konuların farkındalığı işin başında yakalanırsa sizler için düşündüğünüzden fazla katkı sağlayabilir.